Vi vill att den här webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig och andra som besöker den.
Därför samlar vi information via cookies. Genom att gå vidare godkänner du funktionen och användandet av alla våra cookies.
Vårt personliga ombud finns som stöd och hjälp dig som befinner dig i hemlöshet och lever med psykisk ohälsa och/eller beroendeproblematik. Ett personligt ombud ger stöd i kontakt med olika myndigheter, gällande ekonomi, hjälp att söka bostad samt stöd i kontakt med sjukvården.
Personligt ombud kan hjälpa till med:
Ge information, råd och stöd
Stötta i kontakter med olika myndigheter
Hjälpa till att få insatser samordnade
Stöd för att få rätt till vård, stöd, service, rehabilitering och sysselsättning
Uppsökande verksamhet
Så arbetar vårt personliga ombud
Tjänsten som personligt ombud inrättades 2008 i samverkan mellan Eskilstuna församling och Eskilstuna kommun, för att ge ett nära och direkt stöd till personer i hemlöshet. Personligt ombud övertogs av Eskilstuna Stadsmission 2016. Det finns ytterligare fyra personliga ombud i Eskilstuna, anställda av Eskilstuna kommun, samtliga personliga ombud arbetar på uppdrag av Socialstyrelsen.
För mer information om Personligt ombud i Eskilstuna och övriga landet klicka HÄR.
Därför behövs personlig ombud
För en person i hemlöshet, utan mobiltelefon och bank-id, kan det var svårt att hantera kontakt med myndigheter. En så vardaglig sak som att boka tid hos en vårdcentral blir problematisk utan något av de digitala hjälpmedel som andra tar för givna. Många gånger finns det även en misstro till myndigheter. Vårt personliga ombud finns där som en brygga mellan olika insatser och blir en trygg lots på vägen tillbaka till samhället igen.